Despre Ispite
Din cate parti este ispitit crestinul?
Dupa marturia Sfantului Meletie Marturisitonul, crestinul este ispitit de
diavolul din opt parti, si anume:
- De sus ne ispitim cand ne silim la nevointe si virtuti peste puterile
noastre proprii. Adica post pana la epuizare, osteneala peste masura a
trupului, priveghere de toata noaptea si alte fapte bune la care abia ajung
cei desavarsiti.
- De jos ne ispitim de diavoli prin moleseala si lenevire la
lucrarea faptelor bune, slabindu-ne astfel vointa, ratiunea, mustrarea
constiintei, barbatia si staruinta in lupta cea duhovniceasca.
- Din stanga ne ispitesc diavolii prin patimi trupesti de tot felul,
prin betie, lacomie, zgarcenie, manie, ura, razbunare si tot felul de
rautati trupesti si sufletesti. Se numesc asa pentru ca vin direct de la
diavolul si fiecare isi da usor seama de cursele celui viclean.
- Din partea dreapta ne ispitesc diavolii prin patimi sufletesti
si rationale subtiri, greu de deslusit si foarte greu de cunoscut si biruit,
cum sunt: mandria, trufia, parerea de sine, slava desarta, osandirea altora,
razvratirea mintii, neascultarea, egoismul, eresurile, sectele, increderea
prea mare in mila lui Dumnezeu, cugetarea inalta, hula, indoiala, necredinta,
visurile, vedeniile, vrajitoria etc. Aceste patimi, avand la temelie mandria
din care a cazut Lucifer in adanc, sunt foarte cu anevoie de cunoscut si
tamaduit.
- Din fata ne ispitesc si ne tulbura diavolii cu nalucirea celor
viitoare, adica ne arunca in griji, in banuieli asupra altora si in osteneli
trupesti peste puteri pentru "ziua de maine ", ca si cum Dumnezeu nu ne-ar
purta de grija in toata viata. Cei ispititi de aceste ganduri aduna averi
pentru batranete, se ostenesc numai pentru viata aceasta, se tem ca nu
vor avea ce manca si ce bea, isi avorteaza copiii, spunand ca nu vor avea
cu ce-i hrani, se cearta pentru averi, sunt foarte zgarciti si iubitori de
bani, nu fac milostenie si sunt egoisti.
- Din spate ne ispitesc diavolii cu aducerile aminte ale pacatelor
si patimilor care ne-au stapanit in tinerete, indemnandu-ne sa le facem din
nou. Ca ne aduc aminte diavolii de persoanele cu care am pacatuit, de
locul in care am gresit, de pricinile pacatelor care ne-au stapanit. Ne
aduc aminte de cei cu care am fost certati, de cuvintele cu care ne-au
suparat, ca sa incepem din nou a-i uri; ne aduc aminte de pacatele trupesti
pe care le-am facut, de fetele care ne-au smintit, de betii si alte
rautati din trecut, imboldindu-ne vointa sa cadem in aceleasi pacate
de care cu greu ne-am izbavit.
- Dinlauntru, adica din inima, ne ispitesc vrajmasii cei nevazuti cu
toate patimile care stapanesc inima, precum: mania, rautatea, pofta,
razbunarea, impietrirea, zavistia, mandria si celelalte, cum spune Domnul:
"Iar ce iese din gura, iese din inima, si acestea spurca pe om. Caci din
inima ies gandurile cele rele, uciderile, desfranarile, marturiile
mincinoase, hulele... " (Matei 15, 18-19). De aceea si proorocul David se
ruga, zicand : "Inima curata zideste intru mine, Dumnezeule, si Duh drept
innoieste intru cele dinauntru ale mele" (Psalm 50, 11).
- Din afara ne ispitesc si ne biruiesc diavolii prin cele cinci
simturi, care sunt ferestrele sufletului. Mai ales prin vedere, prin auzire
si prin limba. Despre ispitele ce intra in inima prin simturi auzim pe
proorocul Isaia, zicand: "Doamne, a intrat moartea prin ferestrele
noastre". Despre ochi zice Mantuitorul: "Cela ce cauta spre femeie spre a o
pofti pe ea, iata, a preacurvit cu dansa intru inima sa" (Matei 5, 28).
Iar despre limba auzim pe apostolul Iacob, zicand : "De nu greseste cineva
in cuvant acesta este barbat desavarsit, puternic a-si infrana si tot trupul"
(Iacob 3, 2).
Iata, dar, ca din toate partile arunca satana sagetile ispitelor asupra
noastra, cautand sa ne raneasca prin pacate si sa ne traga in pierzare: Noi,
insa, suntem datori sa ne marturisim toate cugetele cele rele la duhovnic
si sa alungam de la noi ispitele diavolului cu rugaciunea, cu postul, cu
smerenia, cu pazirea mintii si cu citirea cartilor sfinte. Iar daca, totusi,
sagetile ispitelor nu se indeparteaza de la noi este semn ca radacinile
patimilor sunt vii in mintea noastra. Este semn ca inca nu ne-am spovedit
curat gandurile si a odraslit pacatul in noi. In acest caz este nevoie de
mai fierbinte rugaciune, cu lacrimi si post, pana nu pune pacatul stapanire
pe noi.
(Dupa Razboiul nevazut, de Sfantul Nicodim Aghioritul, ed. 1937, pag. 82)
|