Despre mistica
Sunt multe lucruri care as fi vrut sa le impartasesc cu voi, dar cred ca as vrea sa vorbesc despre unul cu care poate voi termina: mistica. E un cuvant care ma supara de multi ani sa vad cat de mult se intrebuinteaza. Mistica - in Biserica - nu exista si nu poate exista. Si prin asta nu injosesc Biserica. In Biserica exista viata duhovniceasca. Cuvantul mistica este strain Bisericii, provine din erezia catolico-protestanta, adaug si pe protestanti la asta desi vine din scholastica medievala catolica, provine din erezia unei omeniri decazute unde viata duhovniceasca s-a redus la o moralitate inispida si unde cele cu adevarat mistice, daca vreti, tainice ale duhului, nu mai sunt intelese de omul devenit rationalist. Scholastica medievala nu este nimic altceva decat rationalismul secoulului al XVII-lea, inca cu pretentii duhovnicesti teologice, dar este acelasi duh, al aceluiasi rationalism dobitoc si indobitocitor. Mistica, bineinteles ca viata duhovniceasca este tainica, viata duhovniceasca este devenirea intru un Dumnezeu, este urmarea caii, unei cai pe care Adam trebuia sa o urmeze cu Dumnezeu pas cu pas. Primul pas era sa nu manance din acel lemn, rod al acelui lemn. Al doilea pas ar fi fost altceva, si din aproape in aproape Dumnezeu ar fi indumnezeit pe Adam. Un chip al acestei indumnezeiri il avem in Enoh care umbla cu Dumnezeu si nu a mai fost ca l-a luat Dumnezeu. Altul este Ilie care s-a urcat la cer intr-un car de foc. Deci doua persoane in istoria noastra care nu au murit trupeste, si, probabil ca ceva pe liniile astea trebuia sa fie mantuirea adamica, din aproape in aproape, din ce numim porunca in porunca. Mistica, deci, este un termen al ereziei, al decaderii omului de la cele ale lui Dumnezeu, cand omul nu mai intelege cele tainice ale duhului. Tainic, dar real, tainic, dar trait. Dar daca nu mai este trait, nu mai este real si nu exista. Si ce a inventat omul, cerebralist, acuma? A trebuit in sistemul lui intelectual rationalist sa adauge un "sertar" intitulat "mistica" si tot ce nu intelege sa il bage acolo in mistica si sa il incuie bine ca sa nu mai aiba probleme cu el. Dar mistica este un cuvant care deformeaza ideea adevarata a vietii duhovnicesti care este nimic mai putin decat indumnezeirea, treptat, pas cu pas si asta este ce trebuie sa devina duhovnicia. |